“Werken in een horizontale organisatie
is erg dankbaar”

Hanna rolde na een burn-out in een nieuwe job die haar energie geeft, zowel op de werkvloer als thuis

“Als ik mijn zoontje uitleg wat ik doe op het werk, zeg ik dat ik mensen help om een afspraak te maken als ze ziek zijn. Maar het is natuurlijk wel wat ruimer dan dat”, vertelt Hanna Verhoeven. Samen met de andere onthaalmedewerkers is ze het eerste aanspreekpunt als je naar het Gentse Wijkgezondheidscentrum De Kaai belt of er binnenstapt.

“Aan de hand van wat de patiënt vertelt, schat ik in wat de dringendheid van hun probleem is, wie van onze zorgverstrekkers het best geplaatst is om hen te helpen en binnen welk tijdsbestek dit moet gebeuren”, vertelt Hanna. “WGC De Kaai heeft een uitgebreid aanbod en dankzij de triage aan het onthaal kunnen mijn collega’s gericht te werk gaan. Daarnaast voer ik ook administratieve taken uit, zoals het in orde maken van terugbetalingen, het boeken van videotolken en het opvolgen van afwezigheden.”

Goed communiceren is de grootste uitdaging van haar job. “Soms heb je mensen voor je die de taal niet goed machtig zijn en dat kan al eens tot misverstanden leiden. Natuurlijk lukt het niet altijd om iedereen onmiddellijk tevreden te stellen. Soms moet ik patiënten realistische verwachtingen geven of een beetje aansturen in hun eigen planning. Als je weet dat je doos medicatie bijna leeg is, bel je niet naar ons wanneer je aan de laatste pil begint”, zegt Hanna lachend. “Nu, ik stel me altijd positief op en krijg zo ook wel makkelijk een glimlach terug.”

“Op momenten dat het erg druk is, moet ik me focussen om maar één ding tegelijk te willen doen: de patiënt zo snel en correct mogelijk aan een afspraak helpen. Wanneer het rustiger is, maak ik er ook tijd voor om een luisterend oor te bieden. Soms komen patiënten heel geladen of zelfs agressief binnen en dan helpt het dat ze hun verhaal bij je kwijt kunnen. Ik vind het interessant om met al die verschillende situaties om te gaan en durf ook doorvragen wanneer het nodig is. Je hebt als onthaalmedewerker een portie assertiviteit nodig.”

“De Kaai is een erg horizontale organisatie – iedereen mag hier mee nadenken over wat nog beter kan. Inspraak wordt aangemoedigd en gewaardeerd en dat apprecieer ik enorm. In combinatie met de leuke collega’s en het sociaal contact met de patiënten vind ik dit een erg fijne job. Mijn vorige job als zorgverlener was erg veeleisend en het lukte me niet goed om mijn grenzen te stellen.” Toen ze aan deze job begon, dacht ze dat ze er snel op uitgekeken zou zijn. “Niks blijkt minder waar, er is best veel afwisseling binnen een duidelijk afgelijnd takenpakket. Dat ik nu ook terug energie over heb als ik thuiskom na het werk is een verademing voor mij. Dankzij deze job heb ik de ruimte gekregen om verder te zoeken naar wat me deugd doet op en naast het werk. Ik zie me ooit zeker nog terugkeren naar een job als hulpverlener, dat zit nu eenmaal in de aard van het beestje. Wanneer? Geen idee. Geen haast mee.”

ONTHAALMEDEWERKER

Hanna Verhoeven
Wijkgezondheidscentrum De Kaai
  • is 31 jaar
  • studeerde af als maatschappelijk werker
  • werkt sinds februari 2022 als onthaalmedewerker bij WGC De Kaai
  • kwam per toeval terecht in deze job: “Ik vond geen goed evenwicht in mijn rol als hulpverlener en ging in op de vraag van een vriendin om een tijdelijke vervanging te doen. Intussen heb ik mijn contract al tweemaal verlengd. Ik kom met enthousiasme werken en hou na mijn uren nog energie over voor mezelf.”

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven van het laatste nieuws bij
Dag v/d Zorg? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.